Generalforsamling: Gode udsigter til flere medlemmer og bedre økonomi

image Kenneth Darling Sørensen modtog Trekronerpokalen, klubbens initiativpris. Her overrakt af formand Frank Thaulow.
01. marts 2016 kl. 10:30
Men antallet af frivillige er en udfordring – det samme er et aktivt liv i klubhuset

2015 har været et godt år for RB06, og fodboldudsigten for 2016 lyder også positiv. Men der er også nogle udfordringer at kæmpe med.

Det er overskriften på årets generalforsamling, som fandt sted mandag den 29. februar i klubhuset.

Økonomien er i bedring, og i løbet af det næste år eller to er planen om at komme helt i nul nået. Overskuddet i 2015 blev på 83.000 kr., og der har så oven i købet været luft til en del indkøb af spillertøj.

Bestyrelsen besluttede i løbet af året at lade kontingentet stige – og samtidig får klubben nu glæde af den store frivillige indsats i cafeen i klubhuset. Den har nemlig givet et flot overskud på trods af, at potentialet formentlig er meget større.

- Det er lidt ærgerligt at opleve, at man en lørdag sidder heroppe og kigger ned over anlægget, hvor flere RB-hold spiller på banerne, men det er kun udeholdet, der kommer op i cafeen, fortalte kasserer Flemming Redøn på generalforsamlingen.

I sin beretning kom formand Frank Thaulow også ind på det emne. Bestyrelsen har nemlig haft en idé om at lade klubhuset komme endnu tættere på cafeen ved i stedet at renovere det nuværende boldrum.

- Men her er vi rendt ind i nogle problemer omkring isoleringskrav og forurenet jord, så lige nu har vi stillet projektet i bero. Der kommer nok til at gå nogle år, inden der igen sker noget med det projekt, sagde formanden.

Stigende medlemstal

Bestyrelsen har også søgt kommunen om fire nye omklædningsrum over mod Kildegården, da pladsen er noget trang, men på nuværende tidspunkt er det uvist, om der kommer penge til dette. Årsagen til udfordringen er heldigvis positiv, da klubbens medlemstal fortsat stiger. Svingningerne mellem de enkelte årgange er meget forskellige, men samlet set er der nu 624 medlemmer – det højeste i mange år.

På generalforsamlingen blev der nævnt to væsentlige udfordringer. Den ene er betaling af kontingent. Der er for mange spillere, der ikke får betalt til tiden, så der skal strammes op. Heldigvis er der nu kommet systemer og regler, så en spiller ikke kan blive udtaget til kamp, hvis han ikke har betalt. Og klubben vil sammen med trænere/årgangsansvarlige gøre en ekstra indsats for at sikre, at spillere heller ikke kan træne, hvis de ikke har betalt.

- Spillerne bliver låst og kan ikke spille kampe, hvis de ikke har betalt. Jeg håber ikke, vi i vores klub skal opleve, at et hold bruger en andens navn for at få en bestemt spiller med på holdet. Det vil være helt imod klubbens ånd, og det bliver ikke sjovt, hvis vi kommer til at skulle slå ned på det. Men jeg håber som sagt heller ikke, at det kommer til at ske. Det gælder om at få alle til at forstå, at hvis man er medlem i en forening, så betaler man selvfølgelig også kontingent, sagde Frank Thaulow.

Julestævnet mangler frivillige

Den anden store udfordring er frivillige – ikke mindst i forbindelse med klubbens store indendørs julestævne, der også i 2016 bliver afviklet den 27.-30. december. Her er der brug for en indsprøjtning i form af flere folk, så de nuværende frivillige, der laver et stort stykke arbejde, ikke løber tør for kræfter.

Tre-i-en om ungdomssamarbejde

På ungdomssiden er der sket noget nyt, idet tre personer nu er blevet ungdomskoordinatorer.

Det drejer sig om:

• U5-U8: Theis Jensen
  • U9-U12: Kenneth Darling Sørensen
  • U13-U19: Flemming Mingo Henriksen

- Deres opgave bliver blandt andet at gå gang i samarbejde og de sociale aktiviteter. Vi vil gerne være bedre til at fastholde både spillere og trænere, og det håber vi på, at de tre kan være med til. Vi skal også have sat ungdomssamarbejdet med FC Roskilde bedre i system, og endelig har vi som mål at få lavet en stor fælles tur til en turnering i Danmark eller i udlandet. Det bliver måske i 2017, sagde ungdomsansvarlig i bestyrelsen, Flemming Redøn.

Genvalg for sidste gang

Der var genvalg af formand Frank Thaulow, af Bo Heisel og af Flemming Mingo Henriksen, der i løbet af 2015 kom ind i bestyrelsen fra en suppleantpost. Frank Thaulow annoncerede dog samtidig, at det bliver hans sidste periode som formand.

- Yngre kræfter må til næste gang, for jeg passerer de 70 i løbet af den kommende periode, sagde han.

Årets priser

Der blev også uddelt nogle ærespriser på generalforsamlingen:

Årets hold: Det blev Sjællandsserieholdet, der lige nu ligger nr. 4 og som kæmper hårdt for at komme op i Danmarksserien.

Trekroner pokalen – også kaldet initiativpokalen – gik til Kenneth Darling Sørensen for sin store indsats med 2007 årgangen samt hans initiativ omkring samarbejdet med flygtningecentret på Sankt Hans Hospital.

Johannes Rasmussens Mindepokal gik til Lea Larsen, en utrættelig og meget arbejdsivrig holdleder for 2005 årgangen. Lea stiller op til både kamp og træning, sørger for tøj og rekvisitter og forplejning, arrangerer ture og er også med til både julestævne og pinsecup i Nykøbing.

På generalforsamling blev to afdøde fodboldpersonligheder mindet, nemlig æresmedlem Erik Kleist Jensen, der blev 80 år – og så FCR-formand Carsten Wickmann, der blev 65 år.

Makkerparret RB06 og FC Roskilde

Netop FC Roskilde blev også nævnt nogle gange. Uden at komme tæt ind på årets problemer gennemgik Frank Thaulow de udfordringer, som FC Roskilde har haft igennem det seneste år, fx omkring formandsskift og at RB06 nu er alene tilbage som moderklub, efter at både Svogerslev og Himmelev har trukket sig.

RB og FC Roskilde er i tæt dialog om øget samarbejde, så spillerne både kan rykke op og rykke ned mellem de to klubber og få maksimalt ud af det. Målet er, at alle spillere skal føle, at de bliver bedre ved at spille fodbold i RB06.

Ca. 20 deltog i generalforsamlingen ud over bestyrelsen.